2007-05-08

اسكندريه يا مجننانى




انا عارفه ان الموضوع ده هيزعل اهل بلدى
بس اعمل ايه بحبها والله
وزى ما بيقولو كده لا محبه الا ما بعد عداوه
انا سفرت اسكندريه مرتين
كرهت فيها اسكندريه جدا
وزعلت من فيروز
ازاى بتغنى للمدينه الزحمه دى
بس قولت اغير الصحبه اللى سافرت معاهم
واعيش تانى
واعيد الكره
متتخيلوش حبيت اوى اسكندريه بشكل جنونى

متتغريش اوى يا اسكندريه
بصراحه مهما كنتى
انا مش برتاح غير فى بورسعيد
انا حبيت اسكندريه عشان حسيت انها فيها شبيه من بلدى
محدش يعترض
والله حسه ان فيها شبيه من بلدى
وكمان بورسعيد احلى
بس حلاوه اسكندريه انى بحس فيها بلمسه انطلاق

فى سحر فن رائع
لمسه جمال مبدع
الوان ممزوجه بلون الميه يسحر

انا هسيبكم مع الصور
بس مش تتفرجوا عليها من بره

انا عايزاكم تقفم فيها شويه
هتحسوا بالانطلاقه
وانكم عايزين تطيروا وفى نفس الوقت تجروا ع الارض













اكيد الصور عجبتكم

اتمنى لكم صيف جميل ان شاء الله

بس يكون فى بورسعيد

4 comments:

Ahmed EIssa said...

كل الكلام اللي جوايا عن اسكندرية قلتيه
انا فعلا بحب اسكندرية بشكل جنوني
ونفس اللي حصل معاكي حصل معايا
طلعت رحلة اسكندرية كرهت فيها الدنيا كلها شم اسكندرية بس
ولما طلعت معسكر مع اصحابي وغيرت الصحبة اللي كنت معاها جننتني اسكندرية
فيها شبه كبير من بورسعيد
تحسي ان بورسعيد ماكيت صغير لاسكندرية..قصدي ان لو مساحة بورسعيد كبيرة شوية حتبقي شبه اسكندرية قوي
فيها روح انطلاق وشقاوة حستها قوي لما كنت ع الكورنيش بعد صلاة الجمعة واغنية يا وردة الحب الصافي شغالة من علي عربية ترمس
بس سيبك انتي..بورسعيد وبس مهما كانت اسكندرية حلوة

alwanayoya said...

متشكره اوى على مرورك
انا بحب اوى المنتزه وبالذات منطقه الصخور
لما تعد عندها وتبقى ادام البرحر مباشره ومفيش اى حاجه قدامك الا منظر طبيعى
مفيش عمارات ولا اى حاجه
غير الطبيعه ولو الميه اللى يسحر
وحشتينى يا اسكندريه

زحل الفلكي said...

اسكندرية مرية
وترابها زعفران
اعشق الاسكندرية اوي
اوي
لكن
لما كنت بقعد فتره فيها
كنت برجع لبورسعيد بشوق
اسكندرية بالرغم ان فيها بحس اني في بورسعيد
وعارف فيها اماكن كتير وبتحرك فيها بسهوله كبيره
لكن بورسعيد هي الاصل
وزي مقال الشاعر الكبير

بورسعيد اسكندرية واسكندرية بورسعيد
هم ناسهم فهلوية واحنا ناسنا برضه حديد

saso9785 said...

انت عندك حق فعلا اسكندرية جميلة جدا وكان حلم حياتى انى اعيش فيها وبموت فيها وكل مرة بروح فيها بحس انى بشوفها لاول مرة على الرغم اللى انا روحت المناطق نفسها كذا مرة